savethedolphins

Stjärnenatt, Vincent Van Gogh. En bildanalys av William Yhlen Graf.

Kategori: Allmänt

Målningen avbildar den nattliga utsikten utanför fönstret från konstnärens rum på sanatoriet(en typ av sjukhus).  Den lilla byn, med berg bakom, har givits en mycket liten del av tavlan.  Det som givits mest plats är stjärnhimlen, vilken ger ett intryck av att dölja något. Den ser mystisk och magiskt levande ut. Som att stjärnorna på himlen lever ett eget liv, när alla människor gått till sömns.  I målningens nedre vänstra hörn finns det en stor växt. Det påminner mig om sagan ’’Jack och bönstjälken’’. Kanske är det en ”stege” till stjärnornas mystiska värld?  Man kan klart se att ljuset i bilden har en källa. Stjärnorna lyser svagt upp marken under sig, men det är månen som är den största ljuskällan i målningen.  Eftersom att stjärnhimlen är det mest upplysta, och de andra delarna är mer skuggade, så markerar konstnären tydligt att det är just stjärnhimlen som är det viktiga i bilden.  Att titeln bär namnet stjärnnatt tycker jag är en indikation att bilden inte föreställer en vanlig stjärnhimmel. Det är ju redan uppenbart vad bilden föreställer, men vad är så speciellt med denna stjärnhimmel.  Jag tycker att bilden påminner mig om en by i exempelvis Skåne, då den innehåller mycket gamla byggnader och något som enligt mig tycks vara en kyrka.  Även himlen ser, enligt mig, ut som en svensk natthimmel då vi i Sverige ser en mer blå himmel än vad man ser utomlands, där oftast är svart. Det skulle även kunna vara en spegling av det vackra ljusfenomenet ”Norrskenet”.  Jag tror att bilden skapades för att påverka folks uppfattning av natten. Man får lätt känslan av att allting sover på natten. Bilden däremot visar den totala motsatsen, nämligen att det finns liv även på natten.  Det jag känner när jag ser bilden är liv. Liv i full rörelse. Den påminner mig även om ett Kalle Anka- avsnitt i en tidning, där handlingen kretsade runt konst. Då fungerade stjärnhimlen i konstverket som en sorts ”portal” mellan vår värld och konstens.  Vincent Willem Van Gogh var en nederländsk konstnär, känd för den råa skönheten i sina målningar och hur hans konstverk de väckte känslor.  Konstverket skapades år 1889, och skapades efter minnet från gårdagens syn.  Jag tycker att det här är en fantastisk målning som ger ett mycket starkt utryck. Det är en av mina absoluta favoriter bland målningar. Jag gillar i stort sett alla Van Goghs målningar. De är väldigt färgglada, och de liksom talar till en.
Målningen avbildar den nattliga utsikten utanför fönstret från konstnärens rum på sanatoriet(en typ av sjukhus).
Den lilla byn, med berg bakom, har givits en mycket liten del av tavlan.  Det som givits mest plats är stjärnhimlen, vilken ger ett intryck av att dölja något. Den ser mystisk och magiskt levande ut. Som att stjärnorna på himlen lever ett eget liv, när alla människor gått till sömns.  I målningens nedre vänstra hörn finns det en stor växt. Det påminner mig om sagan ’’Jack och bönstjälken’’. Kanske är det en ”stege” till stjärnornas mystiska värld?
Man kan klart se att ljuset i bilden har en källa. Stjärnorna lyser svagt upp marken under sig, men det är månen som är den största ljuskällan i målningen.  Eftersom att stjärnhimlen är det mest upplysta, och de andra delarna är mer skuggade, så markerar konstnären tydligt att det är just stjärnhimlen som är det viktiga i bilden.
Att titeln bär namnet stjärnnatt tycker jag är en indikation att bilden inte föreställer en vanlig stjärnhimmel. Det är ju redan uppenbart vad bilden föreställer, men vad är så speciellt med denna stjärnhimmel.
Jag tycker att bilden påminner mig om en by i exempelvis Skåne, då den innehåller mycket gamla byggnader och något som enligt mig tycks vara en kyrka.  Även himlen ser, enligt mig, ut som en svensk natthimmel då vi i Sverige ser en mer blå himmel än vad man ser utomlands, där oftast är svart. Det skulle även kunna vara en spegling av det vackra ljusfenomenet ”Norrskenet”.
Jag tror att bilden skapades för att påverka folks uppfattning av natten. Man får lätt känslan av att allting sover på natten. Bilden däremot visar den totala motsatsen, nämligen att det finns liv även på natten.
Det jag känner när jag ser bilden är liv. Liv i full rörelse. Den påminner mig även om ett Kalle Anka- avsnitt i en tidning, där handlingen kretsade runt konst. Då fungerade stjärnhimlen i konstverket som en sorts ”portal” mellan vår värld och konstens.
Vincent Willem Van Gogh var en nederländsk konstnär, känd för den råa skönheten i sina målningar och hur hans konstverk de väckte känslor.
Konstverket skapades år 1889, och skapades efter minnet från gårdagens syn.
Jag tycker att det här är en fantastisk målning som ger ett mycket starkt utryck. Det är en av mina absoluta favoriter bland målningar. Jag gillar i stort sett alla Van Goghs målningar. De är väldigt färgglada, och de liksom talar till en.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: